Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

På bästa kusten ser det annorlunda ut fredag, 5 juni, 2009

Filed under: Uncategorized — Å @ 11:46 e m

Just nu är är allt enkelt.

Nästan.

Vi sitter på vägen ner och pratar. Med vi menar jag lillasyster och jag och med pratar menar jag om honom. Honom som i pappa. Honom som vi nästan aldrig ser.

Vi spekulerar i om hur det kommer vara. Kommer det vara sig likt? Kommer han vara på bra humör? Kommer jag bli ledsen och besviken och kommer hon få trösta mig?

Väl framme visar sig allt och inget stämma. Han är som vanligt. Kanske något trevligare. Huset är däremot sig inte det minsta likt. Hennes närvaro är påtaglig, även om hon ligger och sover.

Det sitter främmande foton överallt på väggarna. Foton på dem. Foton på dem och hennes mamma. Foton på ett liv vi inte är delaktiga i.

Och det känns ok. Konstigt nog. Han verkar lycklig med henne, och hon med honom. Hon verkar anpassa sig väl in i det svenska samhället. Hon plockar jordgubbar på förmiddagarna och lär sig svenska på eftermiddagarna. Hon bygger sig det där livet som hon inte kunde få i Thailand, och han har fått sig den där kvinnan han alltid velat ha.

Det är först när jag förmulerar det i ord som det absurda slår mig. Min pappa har en thailändsk sambo, hela 8 månader äldre än jag, som försörjer sig i Sverige på att plocka jordgubbar. Och jag, jag börjar vänja mig.

Det är inte så enkelt alltid egentligen, när jag tänker efter.

 

3 Responses to “På bästa kusten ser det annorlunda ut”

  1. liilife Says:

    enkelt, nej. det är det inte. det ska gudarna veta..
    men sålänge människor är lyckliga, ja då kanske det svåra i enkelheten gör sig förstått.
    eller nåt?
    det blev djupt det där. 😉

  2. challan Says:

    och min far har fått den kvinna han alltid velat ha. en att samtala lite lätt med, en som gör hushållsgörat, en att knulla.
    en från thailand.

  3. Å Says:

    Challan: Låter som att du beskriver min pappa.


Kommentera

