Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

Om att avsluta något och påbörja något nytt tisdag, 6 januari, 2009

Filed under: Uncategorized — Å @ 6:45 e m

Få saker är så skrämmande som nystarter. Det är fruktansvärt (och underbart) att lämna saker bakom sig och kasta sig in i det okända. Det är dessutom något som man bara kan göra själv.

I mitt vardagsrum står det tre påsar fyllda till bredden med diverse saker. I mitt förråd finns en minst lika fylld resväska. Sakerna tillhör Veckat, och de finns hos mig eftersom hon imorgon flyttar till Stockholm. Alldeles nyss läste jag på hennes blogg om hennes ångest inför flytten, och det fick mig att tänka på min flytt.

Det var den 28:e september 2007. Det var den dagen jag hade fått som beräknat förlossningsdatum för min första graviditet. Det var dessutom en vecka efter min andra abort. Veckorna innan hade spenderats packandes mina och mr J:s saker i olika lådor. Vissa skrivna ett stort Å på, andra ett stort J. Det var veckor fyllda av sorg. Jag tror aldrig jag har gråtit så mycket i hela mitt liv för att vara ärlig.

Vi hade hyrt den största skåpbilen som OKQ8 hade att tillgå, och min syster tog tåget ner för att hjälpa till med flytten. Allt gick förvånansvärt smidigt, och framåt tre på natten började vi köra. Det skulle bli sista gången Mr J, lillasyster och jag satt i samma bil. Den sista av våra oräkneliga bilfärder. Men det visste jag så klart inte då.

På väg in i Stockholm grät jag. Jag har förmodligen aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Varenda cell i min kropp skrek VÄND OM, DET HÄR ÄR FEL!!! Men jag sa inget. Jag var tyst och lät tårarna rinna. Mr J grät han med minns jag.

In till mäklare för att skriva på kontrakt och få nycklar. Sedan uppmötande vid lägenheten av min styvfar och min systers ex. Inflyttningen av grejerna gick på ett nafs, och sedan var det dags att säga adjö. Jag vet inte om minnet är för smärtsamt eller om jag bara var i någon slags sorgekoma, men jag kommer faktiskt inte ihåg hur vi gjorde det. Jag minns bara att jag till sist satt ensam i ett kritvitt rum fyllt av lådor med tårarna strömmandes nerför kinderna.

Ensammast i hela världen.

På kvällen kom Nini med pojkvän (första gången jag träffade båda två om jag inte minns fel – tack gode gud för bloggen ibland) och S som var uppe i Stockholm på konferens. De tre packade upp låda efter låda medan jag satt i soffan och stirrade. Jag minns att C gick och köpte pizza. Jag minns att Nini sa att jag inte skulle få plats med allt. Jag minns att S bäddade åt mig så att jag skulle kunna sova. Så mycket mer än så kommer jag inte ihåg.

Utan tvekan var de följande dagarna de mest skrämmande i hela mitt liv. Jag har aldrig känt mig så ensam som jag gjorde just då. Jag har heller aldrig känt mig så liten som då. Men jag tog mig igenom dem, och på andra sidan var det inte så dumt. Mitt liv är idag helt fantastiskt, med inslag av kaos. Jag skulle inte vilja att det var på något annat sätt, även om jag önskar att det fanns någon att dela alltihop med. All in all är flytten ett av de bästa beslut jag någonsin fattat, men sådana saker vet man ju aldrig förrens efteråt.

Så Veckat vännen; jag vet hur du känner dig, men du behöver inte känna dig ensam. Det kommer ordna sig. Det kommer till och med bli riktigt bra. Och tills dess det blir det, så står min dörr alltid öppen.

 

2 Responses to “Om att avsluta något och påbörja något nytt”

  1. Nini Says:

    @Veckat – Nystarter är alltid läskiga. Man vet ju vad man har men inte vad man får. Men å andra sidan är allt nytt, rent och fullt av möjligheter. Nytt är nödvändigt ibland. Annars stannar livet.

    Dessutom har du ju Å, en magiskt underbar vän. Hon ställer alltid upp med vad du än kan tänkas behöva. Förutom vägbeskrivningar, behöver du såna får du höra av dig till mig *s*

  2. egon Says:

    fint skrivet. även om det var snart åtta år sen och helt andra omständigheter jag flyttade hit så känner jag igen både det du och veckat skriver om.


Kommentera

