Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

One beginning of a wonderful friendship söndag, 23 november, 2008

Filed under: Uncategorized — Å @ 1:44 f m

När/hur lär man egentligen känna någon? När slutar man att vara bekanta och när börjar man egentligen bli vänner? Det verkar som att processen är olika for alla, men för mig är en sak säker; det går alltid fort. Gör det inte det, blir jag aldrig vän med personen.

Veckat och jag blev vänner på en tunnelbanevagn, på väg hem från en fest hos Jenny. På själva festen hade vi knappt utbytt några ord alls till varandra, men eftersom vi skulle åt samma håll sa gick vi tillsammans. Och jag vet inte hur jag ska beskriva det som hände på något annat sätt än att det sa klick.

Nästa gång vi sågs kom hon ner till Stockholm och bodde hos mig i en helg. Tredje gången tog vi en lunch. Fjärde gången utspelar sig här just nu i och med att jag åkt till London for att möta upp henne för en weekend.

Vi är inte alls särskilt lika stilmässigt, utbildningsmässigt, erfarenhetsmässigt eller ens preferensmässigt. Det enda vi verkligen liknar varandra i är hur vi fungerar känslomässigt. Och om jag tänker efter, så är det en av de bästa likheterna två vänner kan ha.

Här i London har jag haft storhetsvansinne och handlat för mer pengar än vad som överhuvudtaget är rimligt. Hon har gått bredvid och lett åt mina påsar och mitt nästintill oansvariga beteende, men inte fördömt mig. Förutom det har jag ältat Big Tastys kommentarer, beteenden och tystnad mer eller mindre konstant. Hon har lyssnat, kommit med instick, men viktigast av allt; hon har haft tålamod med mig.

Egentligen vet jag inte riktigt vad det är jag försöker säga med det här inlägget. Kanske bara att i mitt eviga letande efter kärlek sa glömmer jag ibland bort hur mycket jag har hittat på vägen. Det senaste året har jag (räknar snabbt efter) lyckats hitta sex helt nya riktigt nära vänner, varav Veckat är en. Med andra ord, att leta efter kärlek kanske inte alltid tar en helt till målet på en gång, men herregud vad mycket fint man hittar längs med vägen.

Nu ska jag gå upp till vart iskalla rum och bädda ner mig. Förmodligen ligger redan världens finaste Veckat och febersover. Hon är namligen inte bara en underbar vän, hon ar tapper också (samt ganska roligt ynklig eftersom hon återanvänder samma tre snusprillor om och om igen)…

 

3 Responses to “One beginning of a wonderful friendship”

  1. egon Says:

    åh vad fint skrivet! jag känner mig glad att jag var med när det började 🙂

  2. veckat Says:

    Fina du! Tack för en underbar helg.

    (Och ja, jag är usel på att sluta snusa.)


Kommentera

