Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

Sms är djävulens påfund tisdag, 11 november, 2008

Filed under: Uncategorized — Å @ 3:05 e m

Utan att vara alltför generaliserande skulle jag vilja påstå att kvinnor har en förmåga att överanalysera något mer än män. Flertalet studier visar t.ex. att kvinnor lättare fångar upp över- och undertoner i samtal, samt lättare kan bedöma på ansiktsuttryck, kroppsspråk och tonläge hur en person mår. Så, om vi antar att så är fallet, ställer detta till vissa problem för singeltjejer som jag själv.

Att då både vara kvinna, och rent professionellt ha kundbeteenden som sin expertis, kan ha ödestigra konsekvenser. Jag över-överanalyserar nämligen allt. Låt mig upprepa; ALLT!, eftersom jag tror att analyserande av beteenden får mig att förstå människors inre.

Let me be clear once and for all, it does not work. Det vore ett karriärsmässigt självmord att erkänna detta eftersom jag byggt just hela min karriär på det antagandet, men privat är en annan sak. För vi människor är alldeles för komplexa, och det finns inte tillräckligt skarpa verktyg för att göra tillräckligt skarpa slutsatser. Jag lovar, jag om någon vet.

Big Tasty (som Mr Know it all så fint döpte honom till) är om möjligt ännu mer svåranalyserad än alla tidigare män. Speciellt när det gäller hans sms. De är oftast ganska kalla, formella, distansierade och rent ut sagt tråkiga. Det verkar vara helt omöjligt att få till någon form av smsflirt och oftast får jag inte ens fullständiga svar på mina sms (dvs han svarar på hälften av sms:et men ignorerar andra hälften). Han svarar dessutom oftast efter flera timmar. Så, om jag analyserar hans känslor för mig utifrån hans sms så är han ganska svalt intresserad, om ens det. Men, så träffas vi, och hela hans beteende då tyder på det motsatta, vilket gör mig sanslöst förvirrad.

Det hjälper inte heller att ta in övrig experthjälp, eftersom alla tolkar allt olika. En del tycker han beter sig sjukt märkligt, andra tycker han har ett ganska logiskt beteende. Slutsatsen måste därför hur jag än ser på det bli att jag inte vet, inte kommer lyckas lösa hans kod och att det bara är att avvakta. Förr eller senare visar det sig var vi är på väg. Förghoppningsvis. Och framför allt, jag får inte över-överanalysera hans märkliga sms under tiden, utan bara konstatera att det måste vara positivt att han skickar NÅGOT, oavsett vad han skriver.

Bara ett problem. Nu måste jag lista ut hur jag ska göra med mitt korta tålamod medan jag väntar på att bli klok på hela situationen… Några förslag?

 

11 Responses to “Sms är djävulens påfund”

  1. oh shino Says:

    lös finanskrisen. den kan behöva lite över-överanalyserande.

    (hade kunnat skriva någon rad om varför han författar sms som han gör. men jag struntar i det.)

  2. Å Says:

    Blir svårt. Skulle kunnat förutspå den genom att tolka det mänskliga beteendet, men inte lösa den. Lösningar har jag nämligen inte 😉

    Och strunta inte i det, hur ska jag då lära mig???

  3. Mr Know it all Says:

    Han kanske försöker spela svårflörtad, han kanske har ringa erfarenhet av damer (tanken har slagit mig), han kanske har minne som en guldfisk och undrar vad det är för konstiga sms han får och tänker Aha! varje gång han ser dig, han kanske inte alls är som du, han kanske är väldigt stressad jämt, han kanske inte har hitttat T9-funktionen och tycker sms är krångligt, han kanske har tagit fasta på Short-Message-Service, han kanske tycker att vekligheten säger mer än tusen ord, han kanske njuter lite av att du för en stund blir lite osäker….

  4. oh shino Says:

    Alla människor är inte bästa på att uttrycka sig i det fåordiga och på tok för förkortningsvänliga kommunikationsmedlet SMS. En del människor har svårt för det här med elektronisk kommunikation på det stora hela. Det betyder inte att de inte är varma, karismatiska och verbala.

  5. M Says:

    Fastnade för din blogg, såsom du brukar fastna för andras, och hetsläste hela skiten:) Jag är nämligen mycket lik dig! (på vissa punkter) Också singel efter långt förhållande och över analyserar så att jag håller på att tappa förståndet. Men tror att jag har kommit fram till enda lösningen, nämligen att sluta analysera. Att fråga andra om råd är bara att hälla vatten på kvarnen, dvs ni kommer att över-överanalysera tillsammans, och helt plötsligt tycker ni att ni kommit fram till sanningen, vilket verkligen är det farliga. Eller det farliga är när man börjar agera utifrån den sanning man själv kommit fram till, och trust me, det kommer vi att göra! För som du säger, människor är komplexa, och man kan aldrig helt på egen hand lista ut en människas inre.

    Sådana som du och jag måste helt enkelt lära oss att leva i ovisshet, och stå ut med att lämna ut oss själva utan att vara hundra procents säkra på att det vi lämnar ut förvaltas väl.

  6. jenny Says:

    jag hatar sms, just för att det är så svårt att kommunicera. det leder lätt till missförstånd och att vänner skickar viktiga grejer på sms när man har på ljudlös och inte har hört telefonen. och under tiden när jag fortfarande dejtade – usch vad mycket analyserande.

    själv sms:ar jag lite som big tasty ovan – framför allt beroende på att jag oftast håller på med något annat som kräver full uppmärksamhet, och antingen skriver ihop nåt snabbt, eller tänker ”jag svarar sen” och sen tenderar att dra ut på tiden – eller båda två.

    tyvärr tror jag att du har rätt, det är bara att avvakta. jag tror dock att det är ett säkrare kort att förlita sig på hur han är när ni ses.

  7. Å Says:

    Mr Know it all: Jag tror jenny har rätt svar. Hoppas det i alla fall.

    Oh shino: Kanske. Men han varierar så mycket i kvalitet, det är det som frustrerar. Ibland skriver han jättebra, ibland dåligt…

    M: Oj, tack! Blir stolt, men förvånad. Kul att du gillar det i alla fall 🙂 Och du har rätt, det är bara att vänja sig.

    jenny: Men funkar du likadant när du är jättejätteintresserad?

  8. FånFrida Says:

    Åh jag känner så väl igen mig i det där överanalyserandet av sms. Men ha förtröstan, även en ”skral” sms:are kan vara en riktig diamant!! Och nu talar jag av erfarenhet. Några måste ju ändå vara undantagen som skapar regeln.

    Lycka till med senaste grabben, verkar som han är en keeper!

  9. Nej, det är inte sms som är djävulens påfund. Det är hjärnor som aldrig kan sluta (över)analysera allt som är det.

    Ja, alltså inte menat som kritik mot dig, jag känner bara igen hur tolkandet av varenda liten detalj har lagt käppar i hjulet för mig tidigare (och med största säkerhet kommer göra det igen). Tyvärr har jag inget förslag hur man ska lösa det.

    Lycka till!

  10. Å Says:

    FånFrida: Tack!

    Doris och Rita: Point taken.

  11. jenny Says:

    å – för att svara på din fråga: nu har jag varit i samma föhållande så himla länge att det är svårt att minnas hur det var i början, men jag tror faktiskt att jag fungerar lika oavsett om jag är jätteintresserad. jag är sjukt kär i min kille, men gör fortfarande samma sak, och får sen skitdåligt samvete för att jag varit så kort i tonen och måste ringa upp och be om ursäkt och kompensera genom att vara övergullig.

    jag läste ju vad du skrev i ett senare inlägg och det verkar ju bra, inte att han har det jobbigt på jobbet så klart, men att det låter lovande mellan er.


Kommentera

