Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

Gubben lördag, 24 maj, 2008

Filed under: Uncategorized — Å @ 10:36 f m

Jag har börjat sörja mr J, och på många sätt tror jag att det är ett hälsotecken. För under lång tid efter mitt uppbrott kunde jag bara se hans negativa sidor, de jag ville ifrån, men nu har de positiva sidorna börjat framträda. Det handlar inte om att jag vill ha honom tillbaka, det handlar mer om att få ett avslut på åtta år som till största delen var de bästa i mitt liv. Och det måste vara nyttigt.

Den finaste egenskapen mr J besatt var utan tvekan hans omtänksamhet kombinerad med extrem lyhördhet. Han visste alltid långt innan jag själv när jag verkligen behövde något. Jag kunde komma hem efter en jobbig arbetsvecka och se honom ståendes i köket skalandes räkor (vilket är min absoluta favorit), utan att jag ens nämnt att det var just en mysig hemmakväll som jag behövde. Han visste alltid när jag behövde ett upplyftande ord, när jag behövde lämnas ensam, när jag behövdes daltas med. Han kände mig helt enkelt utan och innan.

Men det stannade inte vid mig. Det var helt underbart att se hur han betedde sig mot människor som han tyckte om. Och särskilt mot små barn, för en barnkärare människa än honom finns det inte. Han gav alltid förutsättningslöst sin tid, sina resurser, sitt tålamod till sina närmastes förfogande när de behövde det, och han gjorde det med glädje.

Han är dessutom en av de roligaste människorna jag känner. Inte sådär krystat rolig utan naturligt härlig att umgås med. När jag var i Oslo fick jag exempelvis en flashback från en av våra galna biokvällar, då vi hade beslutat oss för att se tre olika filmer på tre olika biografer i tre olika delar av stan med bara några minuters mellanrum mellan varje film. Vi körde som galningar i vår cab med musiken strömmandes ur högtalarna för att hinna med samtidigt som vi höll på att skratta ihjäl oss.

Det finns hur många bra historier som hest jag skulle kunna berätta, men det är egentligen inte det som är poängen. För poängen egentligen är att jag är glad att jag sörjer just nu genom att komma ihåg allt det som var bra. För jag tror att det är först då som jag helt kan gå vidare.

 

 

3 Responses to “Gubben”

  1. Nini Says:

    Det låter som att du kommit till nästa ”fas” i hela göra-slut-sagan….

  2. kvartsliv Says:

    Vad skönt att du skriver om det. Tror att jag går igenom lite samma sak just nu.

  3. Å Says:

    Nini: Ja, tack och lov…

    Kvartsliv: Vad roligt att det kan hjälpa någon!


Kommentera

