Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

Att vara stark tisdag, 22 januari, 2008

Filed under: Uncategorized — Å @ 11:32 e m

Gör något åt din situation! Sluta vara ett offer! Gå vidare! Jag vet att jag är hård ibland (ofta?) men martyrskap fungerar inte på mig. För vi kan alla ta tag i våra liv. Imorgon är alltid en ny dag. Vi äger våra egna öden. Jag säger inte att det inte är ok att gnälla ibland. Det är helt ok. Så länge man är medveten om att det är just det man gör. Och så länge man låter det stanna där, och låter det gå över, inom en rimlig tid.

Ta mig själv som exempel. Sedan jag flyttade in i lägenheten har allt gått fel. Lägenheten var exempelvis inte städad när jag flyttade in. Det första jag fick göra var alltså att flyttstäda. Superduperdyra madrassen jag beställde var felaktig, så jag fick ringa upp marknadschefen till sist för att få det hela ordnat. Samma sak hände med mitt surroundsystem, men då ringde jag till sist VD:n efter otaliga samtal till kundtjänst. Jag har fått fel vardagsrumsbord levererat, en bokhylla var helt sönderrepad vi ankomst, två trasiga lampor har jag fått gå tillbaka till butikerna med och min ena spisplatta gick i helgen helt utan förvarning sönder. Min telefonioperatör har tagit ifrån mig mitt telefonnummer, bredbandsbolaget spärrade mig från inloggning i en vecka och i helgen gick först den bil jag skulle åka med till flyget och sedan flygtåget helt sönder.

Det här är ju självklart småsaker. För hur kan man ens tycka att de ovanstående är jobbiga när man genomgått min barndom och all skit som exempelvis hände förra året? Så vänta, egentligen borde jag bara sätta mig ner och ge upp. För allt kring mig går ju alltid fel.

Eller, så vänder man på steken och tänker som jag. Visst händer det mycket skit. Visst är det ibland jättejobbigt. Men det är bara att kavla upp ärmarna och börja gräva sig framåt. Det är jobbigt ibland, det är ensamt ibland, men livet går vidare. Det går alltid att skratta åt eländet. Det går alltid att hålla näsan över vattenytan. Om, och jag säger om, man inser att ens dagar här på jorden är räknade så kan man antingen kan välja att tillbringa dem tyckandes synd om sig själv, eller så kan man försöka göra det bästa av saken.

Ibland behöver vi alla hjälp. Det är aldrig fel. Men då måste vi faktiskt även våga be om den, samt ta emot den hjälp vi får med ödmjukhet. För ingen kan fixa mitt liv åt mig, och jag kan heller inte lösa alla dina problem. Däremot kan vi visa varandra vägen, ibland hålla varandra i händerna, och från tid till tid visa varandra en rimlig mängd av tålamod. Men spelar du ut martyrkortet så faller allt det där. För som offer kommer vi ingenstans, det är överlevare vi alla ska vara.

Jag vet inte, allt det här är kanske bara svammel. Jag vet bara det här; jag har inte fått någonting gratis, jag har alltid fått kämpa mig till allt, men det finns ingenting som jag är så stolt över som hur jag hanterar utmaningar. Om det betyder att allt kommer gå åt helvete i hela mitt liv så får det vara så, för jag vet i alla fall att jag kommer starkare ut på andra sidan. So, bring it on, jag är redo.

 

11 Responses to “Att vara stark”

  1. beerbelly Says:

    Bra känsla/vetskap!
    Hoppas du inte behöver ta till ta till det jämt.

  2. Karin Says:

    Tusen tack! Efter att ha läst detta inlägg känner jag mig peppad att ta itu med mitt liv och de problem som det innebär. Du har helt rätt. Min kloka mor sa en gång till mig: Det är inte alltid hur man har det utan hur man tar det som avgör.

    Tack för en blogg. Den håller mig i handen då det blåser hårt!

  3. Shadow Says:

    Samma filosofi som jag också lever efter. Det finns inga väggar, bara nya utmaningar.

  4. evolutionizer Says:

    Härligt… precis min inställning till livet. Försöker säga åt martyrer ganska ofta, men de som väl är nere i träsket brukar reagera med ilska. Man tar ju ifrån deras skydd.

  5. photoimagine Says:

    Bra skrivet. Liknande tankegångar i mitt senaste inlägg.

    Ha det gott!
    / Imagine

  6. Johan Says:

    Motgångar och strul är bara nya utmaningar. Case in point:

    Jag spenderar en vecka i Norge för att hålla kurs. Två dagar efter ankomst går min hyrbil(hyrd i Sverige) sönder. Inte vad man räknat med, men problem är till för att lösas. Så imorgon får jag förhoppningsvis tillbaka den från versktan och kan dessutom dumpa alla taxikvitton på hyrbilsfirman…

  7. Greenchili Says:

    Bara det fortfarande är ok att gnälla ibland! Just nu är det syndast om mej i helaste världen för att jag har värsta snus-abstinensen. Fast det går över. Men jag vill ändå ha massor av sympati!

    Tack för en supertoppenblogg!

  8. Å Says:

    Till er som säger tack; jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Varsågoda antar jag.

    Och till alla som håller med: Tack gode gud att det finns fler förnuftiga människor i världen än bara jag 😉

  9. MsTake Says:

    Hear hear!
    Jag tror till och med att jag skrivit ett inlägg om detta, men då blev jag å andra sidan flamad =)

    Du har helt, fullständigt, och utan någon som helst tvivel rätt!


Kommentera

