Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

När ingen annan ser tisdag, 15 januari, 2008

Filed under: Uncategorized — Å @ 6:57 e m

Det är vid diskbänken i det lilla lilla köket, som jag kallade kokvrå men som mäklaren bestämt menade var ett kök, som tårarna kommer. De rinner tyst nerför kinderna medans jag fortsätter diska till tonerna av I know this. Tysta tårar är värst. Tysta tårar gör ondast.

På lunchen tog jag vägarna förbi reaställ efter reaställ och gick in i provhytt efter provhytt. MQ var värst. MQ hade störst provhytt, störst spegel, kallast ljus. Jag stod där i spegeln och betraktade en vit, cellulitig, slapp, avdankad kropp och jag bet ihop och tänkte som jag alltid tänker Med den där kan jag trolla fram en midja, med den där kan jag dölja låren fast rösterna i huvudet sa bara jag är ful jag är ful jag är ful jag är ful.

Det spelar ingen roll att jag har en jobbig arbetsvecka, det spelar ingen roll att jag har pms, det spelar ingen roll att jag känner mig ensam, det spelar ingen roll att jag vet alla dessa förklaringar eftersom faktum kvarstår; jag vet att jag är smart, jag vet att jag är rolig, jag vet att jag är intressant, men jag vet även att jag är ful.

På fritiden går jag så en personlig utvecklingskurs. En av läxorna vi får var att erkänna en föreställning om oss själva som begränsar oss och sedan motbevisa denna. Jag hittade inga motbevis. För det spelar ingen roll vad andra säger, jag tror bara att de ljuger för att vara snälla. För jag känner mig ful. Jag känner mig fruktansvärt ful. Och just därför kommer tårarna, när jag som minst kan hålla tillbaka dem.

 

17 Responses to “När ingen annan ser”

  1. Carina Says:

    skickar en stor kram over cyber rymden.. har last ett tag, men vet inte om jag nagonsin kommenterat. sista inlagget gjorde ont i sjalen, ville bara skicka en kram, som forhoppningsvis hjalper lite.

  2. Emma Says:

    Ja är det inte tragiskt att det ska påverka en så mycket att se ”ful” ut i en provhyttspegel? Det samma hände mig häromdan och jag blev så jävla nere att jag inte, som planerat, ville gå på teater efteråt. Likaså är det få saker som får en på så gott humör som att se riktigt snygg och smal ut! Sorgligt.. Som tur är brukar man glömma rätt snart hur jävlig man egentligen såg ut, om inte annat nästa gång man tar sig en fylla. Kram på dig

  3. Karin Says:

    Jag har läst din blogg ett tag och även om jag inte alls känner dig så blev jag tvungen att kommentera just idag. De tårar i din kokvrå låter som en beskrivning av mig själv. Stod i går och diskade i mitt lilla lilla ”kök” och kände mig väldigt liten och totalt ointressant. Tårarna rann, likt dina.

    Du ska veta om att det finns fler därute som gråter i kokvrån.

    Kram

  4. m Says:

    ja. vännen.
    det spelar ingen roll vad man säger. ikväll är det mest synd om dig.
    och jag vet att det inte hjälper, men många människor är fula. du är liksom inte ensam om det.

  5. Johan Says:

    Å Ful? Inte en chans. Med den hjärnan och sättet att uttrycka sig på och att klä sig, så finns det inte en möjlighet att hon kan vara ful.

    Beauty is in the eye of the beer holder, glöm inte det. 🙂

    Det är bara din hjärna som bråkar med dig, sluta lyssna på den och läs Paulo Cohelo’s bok ”Zahiren” istället. Den ger bra guidning till mycket i livet.

  6. Nini Says:

    *stora kramar*

    Vi är fler som tycker att du är vacker, så vi vinner!

  7. Å Says:

    Carina och Karin: Alltid lika kul när läsare i det tysta kommer fram i ljuset. Och kramar värmer alltid.

    Paula: Tack.

    Emma: Ja, fucking fucking provhyttsspeglar…

    m: ”många människor är fula”, hahaha, vilken underbar kommentar mitt i det allra mest ledsna.

    Johan: Nej, män tycker ju inte att jag är ful, on the contrary, men jag känner mig ful, och det är ännu värre än att vara ful.

    Nini: Ja du vet ju hur jag ser ut så du borde ju veta. Men samtidigt är vi vänner så jag kan inte helt fullt lita på dig. Så…

  8. Nini Says:

    Pfft! Skitsnack, det kan du visst. Jag säger inte snälla saker i onödan och jag säger verkligen inte saker jag inte menar.

  9. beerbelly Says:

    Trist att du har de tankarna. Jag tror förstås att det inte är så.
    Som du säger spelar det tyvärr ingen roll vad andra säger när man vet själv. Kanske läser in för mycket i det du skriver… gör det ibland överallt.
    Du har ju även bevis från div män (som troligen inte varit intresserade om du inte varit snygg.. oavsett hur bra du är i övrigt? (mina fördommar och tolkningar förstås)).

    Min tolkning (som sagt)/lösnings förslag kanske inte alls stämmer in på dig.
    Jag är absolut ingen psykolog .. rent av långt ifrån så är det för illa bör man ju prata med dem antar jag.
    Så verkar det idiotiskt så är det nog det, alla är olika.

    Har haft ganska negativa tankar om mig själv. I mitt fall var det en spiral med olika negativa tankar, tråkiga händelser, dåligt på jobbet etc som gjorde att jag landade i det tänket. Tror det är ganska enkelt att ta på sig skulden för allt (olika hur folk reagerar givetvis). Tillsist kokar det ner till att man är ful/värdelös eller liknande.
    Beroende på hur illa det är så blir olika händelser, oavsett vad det är, bara ytterligare ett bevis för att man har rätt.
    Det är inte kul alls när man är där.
    Blir säkert inte bättre av att inte sova ordentligt, jobba för mycket, pms osv.

    Tror att en lösning är att försöka tänka mer positivt på alla händelser/hitta positiva saker i vardagen.. även försöka se om det är några särskilda funderingar/alla negativa som gör att man kommer fram till att man är ful/värdelös etc.

    Mao hitta vad som leder till de tankarna och även vända spiralen uppåt. Försöker man hitta positiva saker och händelser så kan det ena ge det andra och allt blir mer positivt.

    Menar inte att det är lätt eller rätt eller så alltså.. bara att det är en variant som kan funka för en del, Som minst borde man se/uppleva en del mer postiva saker?

    Jag yrade nog loss för mycket .. bortse från allt om det inte låter ok som sagt.

    Ha en bättre kväll!

  10. Shadow Says:

    Vad tråkigt att höra att du känner dig så nere just nu.
    Hur kan man vara vacker och känna sig ful samtidigt?
    Bara för att det känns jobbigt med diverse detaljer i din omgivning just nu, så behöver du inte låta det gå ut över ditt utseende.
    Låt det som är bra fortsätta att vara bra, och ta sedan itu med det som är dåligt.
    Visst är det svårt att säga till sig själv att man är vacker, men du kan nog lita på de i din omgivning som säger att du är det.
    Resor kan för övrigt vara ett positivt ombyte. Tid att få lite distans och tänka över saker och ting, planera, ladda upp och sedan attack!
    Kram på dig!

  11. Ms.Take Says:

    Men så är det, för att vara riktigt vacker utanpå MÅSTE man känna sig vacker inuti. Bildskön kan man vara hur som helst, men vacker är lika mycket en inställning. This is my firm belief.

    Varma styrkekramar till dig, gumman.

  12. Å Says:

    Nini: Tack…

    BB: Alltid så söt… Men det är precis som MsTake skriver, vetskapen om skönhet måste komma inifrån också.

    Shadow: Resor, hmm, ja jag ska till Kongsberg, Frankfurt och Bremen de närmsta veckorna. Dock inte så exotiskt. Problemet som singel är nämligen att man inte har någon att resa med, och att resa själv är så förbannat tråkigt…

    Till alla: Vilka underbara läsare jag har. Verkligen!

  13. evolutionizer Says:

    En av de svåraste sakerna man kan göra är att se på sig själv som man ser på andra. De flesta dömer inte andra människor ens i närheten lika hårt som de dömer sig själva. Man bryr sig inte om de flesta människor man ser på gatan, och de flesta människor bryr sig inte om dig eller mig heller.

    Varför skulle man bry sig? På vilket vis spelar det faktiskt någon roll hur vi ser ut? Jo, när vi ska försöka få knulla lite, men det är också enda gången det borde spela roll. Men det är inte så jävla ofta, är det?

    Läs min blogg, står en del om självutveckling däri, något kanske kan hjälpa fröken.

  14. Greenchili Says:

    Å, kära Å vad jag känner igen mig! Jag känner mig just nu så ful så ful fast andra säger att jag är fin, sexig, attraktiv – vad gör väl det när jag vet att jag är ful och avdankad och has-been? Hör ”aj, stackars dej som är så gammal och trasig” när folk säger ”fyller du 30? det är ju ingen ålder”. Säger att jag känner mig ungdomlig, fast jag vet att det är ett säkert tecken på ålderdom.

    MQs provhytt är nasty and evil. Fast snygga kläder, det har dom!

    Kram

  15. Shadow Says:

    Jag som inte är singel, tycker däremot att det är jätteskönt att resa själv. Man får lite tid att rå sig själv liksom.

  16. Å Says:

    Evolutionizer: Inte så ofta? Eh, är man inte alltid ute efter att få knulla när man är singel eller är det bara jag?

    Greenchili: Ja, MQ borde få någon form av vite för sina provhytter!

    Shadow: Det har jag all tid i världen för. Kanske inte är just det jag är ute efter när jag är ute och reser…


Kommentera

