Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

Oanad twist måndag, 14 januari, 2008

Filed under: Uncategorized — Å @ 10:21 f m

Hej hej,

Jag är varken extremt icke-empatisk eller socialt ointelligent. Självklart kände jag att att det var väldigt tillfälligt på nyår och självklart förstod jag att jag inte gameade dig. Jag hade väldigt trevligt och skönt hos dig men kände precis som du att det inte var läge för att träffas på det sättet igen. En helt ny situation för mig och jag har antagit att du inte heller har någon större rutin på det området.

Det var förstås inte meningen att du skulle skämmas. Du klargjorde ju i onsdags att det bara var en engångsgrej. Jag var också tydlig med att jag tycker om alla tjejer jag träffar och inte bara ser dem som sexobjekt eller medel för ökad självkänsla.

Jag tycker det är tråkigt att du ser en del av mig som en skitstövel. Jag älskar heta diskussioner och har gärna en extrem ståndpunkt. I en diskussion kan jag uppleva en euforisk känsla av förhöjd närvaro och det är som en slags drog. Tyvärr kan jag bli frestad att närma mig den drogen vid socialt opassande tillfällen.

Det är förstås ett egoistiskt beteende att identifiera och ifrågasätta människors stora värden. Det kostar mycket socialt. Mig har det kostat t.ex. sumpade bekantskaper och ligg och nu ett 1 mil långt meddelande på Facebook. Sokrates använde liknande metoder i sin praktik men ifrågasatte fel personer och blev dömd till döden. Inte så konstigt antar jag.

Som du har förstått har jag en stor övertygelse om min egen förträfflighet. Jag är ändå tillräckligt socialt medveten för att förstå att den övertygelsen är en farlig villfarelse. Därför bryr jag mig i högsta grad om vad andra tycker. Jag älskar att bli nedtagen på jorden eller när någon får mig att byta uppfattning kring något av mina egna stora värden. På så sätt behandlar jag gärna andra som jag själv vill bli behandlad. En klassisk kristen och humanistisk syn på godhet, även om kopplingen är långsökt.

Hursomhelst ska jag inte bara slå ifrån mig din kritik av min person. Jag blev förvånad av ditt massiva meddelande men jag tänker inte förkasta det som en galen tjejs åsikt. Jag förstår att du är min överkvinna på många sätt. Du är väldigt intelligent och väldigt speciell och därför ska jag tänka på det du skrivit extra noga.

Inte så classy communication med Facebook som du påpekat tidigare men att skriva framkallar trots allt särskilda tankar och ett särskilt språk, eller hur?

Warhol går på Moderna från den 9:e. Är vi fortfarande kompisar går jag gärna dit med dig någon gång:
http://www.modernamuseet.se/v4/templates/template4.asp?id=1309

Kramar
Big Dickus

Hej,

Det är inte ofta någon gör mig riktigt förvånad, men du har precis lyckats med den bedriften. Det skrivna ordet har en alldeles särskild vikt, då den (förhoppningsvis) tar sin grund något mer i eftertanke än det talade, och därför tänker jag lyssna extra på ditt meddelande och svara därefter.

Jag är, i likhet med du, en extremmänniska på många sätt. Saker är oftast svart eller vitt, jag älskar eller jag hatar, men till skillnad från dig så har jag inte längre ett behov av att alltid skapa debatt kring olika ämnen. Å ena sidan kan jag tycka att det är charmigt att göra det, å andra sidan kan jag tycka att det, om det blir för frekvent och utan glimten i ögat, kan bli väldigt ansträngande. Du gick över min smärttröskel, och frågan blir själfallet därför vem det säger mest om.

Jag har aldrig påstått att du är ointilligent eller osympatisk eftersom det var de sidorna du visade fram under nyårsnatten. Vad jag har påstått är att du ibland drar saker för långt, skapar en sinnesstämning som får andra att känna sig obekväma, och i mitt fall gjorde det mig upprörd eftersom jag vet att du ”kan bättre”.

Big Dickus, jag är på inet sätt din överkvinna. Kanske är jag däremot den första(?) som vågat syna dina kort och ta dig på lite mindre allvar. I grunden tror jag faktiskt att du och jag skulle kunna ha väldigt trevligt på flera olika nivåer, men för att det ska kunna hända behöver jag träffa en lugnare Big Dickus, en Big Dickus som kanske ibland kan bita sig i tungan när han är på gång att gå lite för långt. Om det är något du tror du skulle kunna göra, så kanske vi båda skulle kunna ge varandra en andra chans.

Att totalt förkasta saker har aldrig varit min grej. Att därför påstå att jag har sagt att nyårsnatten var en engångsgrej, får stå för dig. Som jag ser på saker så blir det som det blir. Tycker två människor om att umgås, så umgås de. Tycker två människor om att ligga med varandra, så ligger de med varandra. Simple as that. Vad jag har ställt mig emot är ditt påstående att du aldrig har one-night-stands, och att det därför mer kännts som en princip än som en önskan att hamna i säng en gång till. Den inställningen köper jag inte. För jag är en high maintenance kvinna oavsett om det gäller kortare förbindelser eller förhållanden. Jag kräver mycket, men ger förhoppningsvis lika mycket tillbaka.

Självklart ser jag dig som en vän Big Dickus. Hade jag inte gjort det hade du aldrig fått det första meddelandet. Jag ser faktiskt fram emot hur du kommer förvåna mig i framtiden. Om du citerar Sokrates så citerar jag Kamprad: ”Man ska inte lära sig av sina misstag, då vågar man aldrig göra om dem”.

Kram
Å

P.s. Jag följer gärna med på moderna, men jag har även ett annat förslag. Vad sägs om att ta en fika/drink/whatever, börja om från början, och bara prata lite med varandra (utan ditt vanliga entourage)?

 

10 Responses to “Oanad twist”

  1. Nini Says:

    Damned! Snacka om att plocka fram den riktiga sidan när det behövdes? Underbart med en kille som kan förvåna dig på ett positivt sätt….

  2. Hon Says:

    Ohh här händer det minsann saker 🙂 Spännande.

  3. Jenny Says:

    Men babe, skulle det inte vara en one nightare? Är jag ensam om att tycka att du borde släppa den varma potatisen? Okej, du får en ny vän/knullkompis/vad det nu blir, men vill du inte vara singel ett tag? Bara ha honom för en natt? Eller är jag helt fel ute? Okej, att du kanske inte har som avsikt att det ska hända något, men ni har ändå knullat.

    Bara en tanke.

  4. Jenny Says:

    …Alltså, lite dit jag vill komma är att du inte måste bli känslomässigt bunden till alla. Du behöver inte ”rädda” alla du träffar på. Om du förstår vad jag menar.

  5. lillasyrran Says:

    Faktum är att han inte förvånar mig. En intelligent kille hade sagt något motsvarande …

    Men det som skrämmer mig, är att han tycks vara en kopia av vår far till sättet. Jag kan ha fel, men inte tusan skulle jag vilja ha en till sådan människa i mitt liv.

    Och ja, jag vill nog hålla med Jenny. Du behöver inte rädda alla.

  6. Å Says:

    Nini: Ja, det är kul!

    Hon: Mitt liv är alltid spännande…

    Jenny: Jag vet, jag förstår din poäng, men det är lite mer komplicerat här. Vi umgås i samma kretsar ganska ofta, så jag måste kunna röra mig kring honom utan att bli galen. Men nej, jag vill inte vara något annat än singel just nu, lovar!

  7. Å Says:

    Lillasyrran: Lik vår far? Ja, till viss del. Men han är smartare och snyggare än vår far, no doubt. Var inte orolig, din storasyster kan ta hand om sig själv 😉

  8. Greenchili Says:

    Jag känner mig verbalt underlägsen, helt plötsligt. Aldrig att jag hade lyckats få fram varesig ditt eller hans meddelande ur min förvirrade skalle 🙂

  9. egon Says:

    oj! nu blev jag sugen att gå på moderna. lycka till med vänskapen.


Kommentera

