Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

Den lyckliga torsken onsdag, 9 januari, 2008

Filed under: Uncategorized — Å @ 3:04 e m

1 januari 1999 blev det förbjudet att köpa eller försöka köpa sexuella tjänster i Sverige. Straffet är böter eller fängelse i högst sex månader. Två av tre som anmälts för sexköp går fria. Bara en person är i tingsrätt dömd till fängelse för sexköp. Domen ändrades dock till böter i hovrätten. – Situation Stockholm, #127, sid 14

Sexköp är en svår fråga. Svårare ändå blir frågan om sexköp ligger nära ens egna verklighet, om det är en del av ens vardag, om det är en del av ens verklighet. Min far är sexköpare, men han är en sådandär accepterad sexköpare, dvs en sådan som åker utomlands för att torska. Allt som oftast köper han hem en kvinna till Sverige, låter henne stanna några månader, för att sedan skicka hem henne. Inom familjen kallas dessa kvinnor för hans flickvänner, fastän alla inser att de är köpta. För ingen vill ha smuts i hörnen när det gäller sexköp, alla vill sopa rent framför egen dörr, låtsas som ingenting, och benämningen flickvän gör just det.

Vi kan diskutera kring den lyckliga horan, vi kan diskutera kring människors egna fria vilja, vi kan diskutera kring allt det där; men jag vill inte göra det, utan jag vill diskutera kring det som diskuteras kring alltför sällan, dvs den lyckliga torsken.

Min pappa har en fruktansvärt sned kvinnosyn. Hur man än vrider och vänder på det så ser han numera (eller kanske har han alltid gjort det?) kvinnokroppen som något han har rätt till, något han förtjänar, något han kan unna sig. Det hela är djupt tragiskt, men bara från hans döttrars sida, inte från hans egen.

Runt omkring mig på stan, på ICA, på posten, på tåget, ser jag hans gelikar. Män, 50+, med unga asiatiska kvinnor ståendes kuvade brevid (för vi kan säga vad vi vill, nog fan är de kuvade). Och jag tänker att det inte är bara min familj som tittar bort, sopar problemet under mattan, inte låtsas om som någonting. Det är vi allihop, hela samhället, hela vår struktur.

För idag, i Sverige, finns en massiv seximport, som är helt laglig. Det finns otaliga män som via internet, eller besök till utlandet, hittar den där kvinnan som han hoppas kunna göra till sin egen hora/madonna/hemhjälp och som sedan betalar pengar för att ta hem henne. Det har gjorts länge, det är bara det att kvinnans ursprungsland ändrats från Ryssland till Polen till Thailand till vad vet jag. Vi andra kanske viskar lite och tycker att det hela är osmakligt, men där stannar debatten.

Vem anmäler de här sakerna? Vem tar tag i det? Vem för en öppen debatt?

Ingen.

Kvar finns de närmast anhöriga, dvs vi, barnen. Antingen har vi kommit till innan sexköpens begynnelse, eller så kommer vi till i samband med dem. Och vi lider, tro inget annat. För den lyckliga torsken och den (o)lyckliga horan, deras beteende påverkar oss, oavsett vår ålder.

I lördags satt jag på IKEA och log mot en liten flicka som stod med en diskborste i var hand. Hennes leende strålade, och det var tydligt att hon kommer växa upp till att bli en otroligt vacker kvinna. Bredvid henne stod hennes föräldrar; pappa med svenskt ursprung, 55+, mamma med asiatiskt ursprung, 25+. Pappan var hård och barsk i tonen mot mamman och kommenderade att hon inte skulle röra sig ur fläcken. Hon såg bedjande på mig, och jag, jag tittade bort.

Känslan av hyckel har förföljt mig sedan dess. Funderingarna kring hur den lilla flickans barndom kommer bli, samt liknelserna med min egna likaså. Köpt kärlek är nämligen alltid köpt. Import av kvinnor är alltid sexhandel, oavsett frivillighet. Och jag är den första som kommer hurra om min pappa döms till fängelse. Skulle jag ha bevis nog, så skulle jag till och med anmäla honom själv. Ändå tittar jag bort när det gäller andra, och jag undrar varför.

Varför gör vi ingenting? Varför?

 

7 Responses to “Den lyckliga torsken”

  1. Hon Says:

    Väldigt bra inlägg! Jag tror att det är som med våldet på gatan, våldtäkter inom hemmets fyra väggar, hedersmord, ja egentligen det mesta som inte har med en själv att göra. Man vill inte beblanda sig med någon annans skit helt enkelt. Tankar som tex ”det löser sig säker” och ”någon har säkert redan anmält” dyker upp för att dämpa ens egna dåliga samvete, men det dåliga samvetet kommer inte utan anledning. Det går inte att komma ifrån. Jag önskar att det fanns svar på alla dess problem men det enda vi kan göra är väl att fortsätta ta upp det som berör oss.

  2. Jezz Says:

    Å!
    Vilket otroligt bra inlägg!
    Du sätter ord på det jag tänker, men inte vågar yttra!
    Du har det dessutom i din direkta närhet, någon du ändå har en viss respekt för.
    Din blogg är allsidig….tror det är därför jag fastnat.
    J.

  3. Å Says:

    Hon: Precis. Så låt oss göra det…tillsammans!

    Jezz: Nu rodnar jag. Tack!

  4. Nini Says:

    Man tittar bort för att det är så svårt att bevisa, för att man vill inte vara delaktig efter man gjort anmälan. Ingen vill sitta och vittna mot en släkting/granne/kollega när risken är stor att personen i fråga inte kommer fällas.

    Men det är förjävligt. Verkligen.

  5. Gun Says:

    varför? skam och åter skam. Mötte i veckan en man inte långt från 70, presenterade sin flickvän 25-30 år thailändska. Har ingen personlig relation till mannen men känner ändå skam över att jag är svensk kvinna, 55+ . hade inte själv velat bli rörd av mannen. Gubbarna i sverige får hållas, man klarar inte den svenska kvinnan och det är ännu männen har pengarna. barnen och kvinnorna är det inte så noga med. Det brer ut sig långt upp i norra sverige. Långt in i skogarna. det behövs mycket debatter. Det är ju uppenbart sexköp men ingen anmäler. Varför? går det att bevisa?

  6. Å Says:

    Gun: Allt går att bevisa, bara viljan finns.

  7. Gun Says:

    vad menar du? rent konkret, kvinnan säjer väl antagligen att hon är här av fri vilja och älskar gubben.


Kommentera

