Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

I wanna be like Grace Kelly, men ingen ser det fina i kråksången onsdag, 7 november, 2007

Filed under: Uncategorized — Å @ 12:37 e m

Han ber om mitt telefonummer. Han, som i ca 60-årig man sittandes mitt emot mig en fredagskväll på tunnelbanan. Du är så vacker, säger han, och vi kan bara vara vänner, jag lovar. Jag ler och tänker att det är som vanligt. Samma gamla visa. Äldre män, som i män över 55, dras alltid som getingar runt en syltburk till mig.

Länge tyckte jag att det var ganska obehagligt, lite äckligt, smått förnedrande. Numera gör jag inte det längre, eftersom jag numera förstår jag vari lockelsen till mig finns. Det finns helt enkelt inte särskilt många elegant klädda kvinnor i Sverige. De finns några få som försöker, men väldigt få har förmågan att gå snyggt, i stilfulla höga klackar, med högburet huvud, utan att stappla fram (och samtidigt se eleganta ut, inte slampiga). Åk ner till sydeuropa och du ser dem i hundratal, men i Sverige är vi ganska få, och äldre män har faktiskt både ögat för att se det vackra i det, förståndet att uppskatta det, och viljan att försöka komma åt det.

Synd bara att inte yngre män (dvs män som är yngre än 55 men äldre än 28) ser samma sak. För de flesta män verkar resonera precis som min kollega, som igår, när han såg mig kommandes gåendes i 12 centimeters lackpumps och svarta finmaskiga strumpbyxor, sa; ja, en del kanske går igång på sådant, men jag går bara igång på stöveltjejer.

Eller jo, det finns de som ser, de bor bara inte i Sverige. Imorse möttes jag av ett av de eviga tjatmejlen från italienaren. Why don’t you come to Rome, just for the weekend? I’d love to take you to XXX and show you off. There’s not a man here that wouldn’t kill to take you home! Jag svarar; No, let’s not make the same mistake three times, och konstaterar att jag antingen är född i fel land eller fel decennium.

 

11 Responses to “I wanna be like Grace Kelly, men ingen ser det fina i kråksången”

  1. beerbelly Says:

    Finns nog många som uppskattar det trots allt. Kan vara det att det blir lite skrämmande kanske? Vi som inte har så fet lön inser att vi inte kan försörja dig? Jag har ingen aning men vi uppskattar det snygga det törs jag lova. Snubben på kontoret verkar knepig.. viss risk att han ville retas bara va?

  2. la linda Says:

    fel land kanske… men absolut inte decennium.
    fortsätt hur som helst med dina klackar, klass och stolthet. det är without doubt det som gör en kvinna lite extra kvinna. (det som också får den övre medelklassen att höja på ögonbrynen) hoppas och tror också på att den yngre generationen kan se det. dessvärre finns det mycket rädsla mot starka kvinnor. kanske är du en sådan och dessutom har vett nog att utstråla det..??!!

  3. Å Says:

    BB: Vem har sagt att jag vill bli försörjd? Det är det som är problemet med så många killar, de fattar inte att jag fullständigt skiter i vad de tjänar. Jag tjänar nog för att ta hand om oss båda. Om det sedan skulle vara så att han gör detsamma så är det ju klart inte negativt, men det är inget jag sätter som varken krav eller önskemål. Och retas, nja, men han är en bitter man 😉

    la linda: Ja, jag är stark. Och jag, det utstrålar jag nog med råge. Men varför kan inte det uppfattas som ett attribut istället för en nackdel i det här landet? Varför är det bara utländska män som tycker att en kvinna med lite temperament och rak hållning är sexigt? Jag förstår inte… (Och övre medleklassen intresserar mig faktiskt inte nämnvärt, jag byter hellre ut en backslick mot en snygg snickare om jag kan….)

  4. la linda Says:

    förstår jag absolut. tyvärr står jag lika frågande som du när det gäller det där. min andra hälft, superbästa vännina, säger alltid att sådana som hon och jag tyvärr skrämmer. du kan med säkerhet räknas in i ”sådana som oss”. och jag som tycker det borde vara bara positivt och otroligt attraktivt..??!! 😦

  5. beerbelly Says:

    Å jag tvivlar inte det minsta på att du klarar att försörja dig själv. Spekulerade bara i varför en del i ”yngre” ålder ev. skrämdes av dig. Tråkigt att han är bitter .. mycket roligare att retas.

  6. Johan Says:

    Kan inte göra annat än att hålla med dig, Å. En del kvinnor i vårt avlånga land kan klä sig med stil, men de flesta fixar det inte. Blir alltid snurrig i huvudet av alla eleganta damer när jag är hos bror min i Paris.

    Det finns män som verkligen uppskattar sånt, som är yngre än 55 också. Som undertecknad t ex

  7. Tebasile Says:

    12cm???? aj då, det var imponerande! Jag klarar 10cm elegant, men inte en millimeter till…

    och det där med dom starka kvinnorna männen inte vågar prata med känner jag igen. suck.

  8. Å Says:

    la linda: Mmm

    BB: Jag vet att du inte gjorde det, jag blir bara så irriterad över att det fortfarande finns män (och kvinnor) som förutsätter att det ska vara så…

    Johan: Ok, men varför i helvete gör ni inte er tillkänna då?

    Tebasile: 12 cm är gränsen för mig, helt elegant är det väl inte i längre stunder eftersom det förmodligen syns i ansiktet efter några timmar hur ont det gör. 🙂

    Ja, suck…

  9. Johan Says:

    Å, be careful what you wish for:-) Gör ju huvudstaden osäker onsdag, torsdag nästa vecka, så you never know *skratt*

  10. Tebasile Says:

    ja, att det inte är möjligt att gå långpromenader i höga klackar är ju ingen hemlighet – men mycket tragiskt dock… 🙂

  11. Å Says:

    Johan: Det är väl inget att skratta åt. Bring it on!

    Tebasile: Ja, min stora sorg i livet 🙂


Kommentera

