Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

Lokalsinne – schmokalsinne fredag, 19 oktober, 2007

Filed under: Uncategorized — Å @ 10:45 f m

Hon: Hittar du till Berns?

Jag: Njae, men jag kan dra ut en karta från Eniro.

*Ring*

Jag: Jag står vid slottet, ligger Berns här någonstans?

Hon: Nej, gå tillbaka till tunnelbanan, gå åt ANDRA hållet. Du KAN INTE missa det, jag LOVAR.

20 minuter senare kommer hon och möter mig vid tunnelbanan.

Behöver jag säga att det finns en anledning till att jag äger en navigator? Fast jag är ju så fåfäng att jag vägrar gå runt med den i handen, vilket gör den ganska överflödig nu när jag inte längre har bil. Jag springer runt med kartor, men vad hjälper det när jag inte kan tyda kartor? Fast å andra sidan, att vara totalt handikappad på att hitta är ganska kul. För det finns nämligen ingenting som är så lustigt som att lyssna till människor som försöker vara pedagogiska.

Låt oss hoppa tillbaka några veckor till mitt första besök hos kiropraktorn (går två gånger i veckan efter min olycka).

Jag: Hej, jag ska vara hos dig om 5 minuter men jag hitta bara inte. Jag står vid slussen, hur ska jag gå då?

Han: Men då är du nästan här. Gå mot Gamla Stan.

Jag: *Suck*. Nu gäller det att vara väldigt pedagogisk. Jag hittar ingenstans i den här staden. Jag vill bara höra vänster/höger och vilka skyltar jag ska titta efter.

Han: Ok. Vad ser du?

20 minuter senare och 500 olika beskrivningar av skyltar som jag bara inte kan missa är jag på hans mottagning.

Om jag ska vara ärlig hittade jag aldrig i Göteborg heller, där jag ändå bodde i sju år. Men då hade jag ju mr. J, nu är jag helt utlämnad till min egen (o)förmåga. Så, jag är otroligt tacksam för min nyvunne vän taxi-Anders, en man jag numera använder nästintill dagligen, eftersom han räddar mig från allt till en billig penning.

Jag: Hej Anders, det är jag. Kan du komma och hämta mig?

Taxi-Anders: Visst, var är du?

Jag: Hmm, jag var på Berns, och nu har jag gått en bit. Jag står vid en park, förstår du var jag menar?

Taxi-Anders: Nej. Men jag kommer.

 

9 Responses to “Lokalsinne – schmokalsinne”

  1. egon Says:

    haha. mitt första år i sthlm hade jag ständigt en karta över city i väskan. det funkar faktiskt. så kan man låtsas att man är turist.

  2. lumen_coeli Says:

    Hmm… Jag har bott i Sthlm i 10 år, men hittar fortfarande bara i Kista… Och jag har överlevt utan vare sig en navigator eller taxi-Anders (gud välsigne honom :)).
    Good luck i fortsättningen!:)
    P.S. varför inte skaffa sig en stockholmsk upplaga av Mr J.?:d

  3. lillasyrran Says:

    Vilken lögn! Du är ju världens bästa förklarare på hur man ska åka för att hitta någonstans.*funderar*

    Eller vänta nu. Det var ju alltid J som fick ta telefonen. Nåja, det här ÄR ett område jag är värre än dig på ändå. HAH!

    -triumferar på att hon faktiskt får vara värst på något!-

  4. lillasyrran Says:

    Hmm… triumferar på? På?

    -muttrar-

  5. Å Says:

    Egon: Jag låtsas inte. Än så länge är jag turist. Jag hittar ju knappt hem.

    Lumen_Coeli: Det finns bara en mr. J. Men jag kanske kan hitta någon som kan ta hand om just den delen åt mig.

    Lillasyrran: Ja jag är skitbra på att förklara, OM jag hittar dvs. Och ja, du är ännu sämre än jag, hur det nu är möjligt.

  6. beerbelly Says:

    Hoppas du får en bra helg. Kör aw:n på annat ställe än stureplan..

  7. Nini Says:

    Ring mig, jag kan stan på mina fem fingrar!

    (åsså är jag jävligt bra på att söka på eniro)

  8. Alley Cat Says:

    Taxi-Anders låter som en räddare i nöden. Lite som en riddare på vit häst!!!

  9. Tant Rasch Says:

    Ha ha ha, underbart, det där kunde ha varit jag. Jag har inget lokalsinne alls och skulle inte ens hitta med en navigator tror jag…och Hip hip hurra för taxi-anders


Kommentera

