Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

Styrgrupp måndag, 8 oktober, 2007

Filed under: Uncategorized — Å @ 1:24 e m

Jag har blivit med mentor. Eller rättare sagt mentorer. Tre stycken närmare bestämt. Och de ska styra mitt liv, samt skriva en blogg om eländet. Eller kanske inte, jag vet inte, men i villan och fyllan i lördags var det så i alla fall.

Första helgen i Stockholm och vad gör Å? Hon åker till Göteborg. Fast till mitt försvar så vill jag ändå säga att det var bestämt sedan länge. Det var nämligen 10-årsjubileum på ett av mina gamla jobb och det ville jag ju inte missa. Och det var här jag träffade mina framtida mentorer. Gamla (manliga) kollegor som nu är inbitna, och enligt sig själva, erfarna Stockholmare.

Och som jag skrattade. Tydligen finns det en MASSA oskrivna regler jag inte hade någon aning om. Och jag MÅSTE tydligen lära mig allihop nu på en gång. Så, de är numera mina självskrivna mentorer. Jomenvisst.

Jag har fått några startregler:

1. Jag får inte, som jag säger nu, säga att jag bor i Stockholm. Jag bor på Norrmälarstrand. Inte Kungsholmen, inte Fridhemsplan, utan Norrmälarstrand. Jag måste tydligen även lära mig vad de angränsande gatorna heter, för av någon konstig anledning är alla Stockholmare levande GPS:er som behöver pin pointa helt mitt geografiska läge.

2. Jag måste börja slänga in engelska ord överallt (se exempel pin point ovan). Det är inte visitkort jag har utan Business Cards. Dessutom måste alla substantiv göras om till verb. Vi äter inte lunch, vi lunchar osv.

3. Jag måste vara oerhört intresserad av andras arbetstitlar, vad de tjänar samt vad deras boende kostar. Men jag får inte fråga rätt ut, det ska gås runt det som katten kring het gröt. Hur detta nu görs, det ska jag får kurs i snart.

4. Till alla jag möter måste jag droppa att jag är singel. Till ALLA.

5. Jag måste ”torrsimma” (deras uttryck, inte mitt) med en av killarna, dvs gå på dejt med honom. Detta för att de ska kunna studera och analysera mitt (obefintliga) dejtbeteende. Resultatet ska sedan diskuteras i en work shop med de övriga.

Ja, det var väl det, till att börja med.

Jag vägrade.

Men det var kul att höra de spinna vidare i ämnet. Och i åtta timmar i bil mellan Göteborg och Stockholm (vi pausade i tre timmar på Max i Linköping, tills vi blev utkastade eftersom de ville stänga) så pratades det konstant om mitt ”nya” liv.

Det där om att leva genom andra, någon?

 

6 Responses to “Styrgrupp”

  1. egon Says:

    en viktig regel är även att mäta avstånd i tunnelbanestationer. det går inte heller att visa vägen genom att säga ”så går du upp vid uppgång blahagatan från den tunnelbanestationen” utan det heter ”du ska sitta långt bak i tunnelbanan” och så ska man hitta resten själv sen. jag pratar så nu, efter sex år här. det är lite läskigt.

  2. Nini Says:

    Hehe det är ju helt sant. Allt det som dina mentorer sa och det som egon säger. Placering i tunnelbanan är crucial (se där kom det engelska ordet) för att folk ska ha en chans att hitta rätt.

    Dessutom bor du faktiskt på Norrmälarstrand så varför inte säga det?

    😉

  3. Ms.Take Says:

    =)
    dubbel =)=)

    bra jobbat, bruden

    trippel =)=)=)

  4. Å Says:

    Egon: Mäta avstånd? Nej, nu börjar det bli för avancerat…

    Nini: För i hjärtat vill jag inte att någon ska placera mig i något fack på grund av var jag bor.

    Ms.Take: 🙂

  5. Shadow Says:

    Låter ungefär som i Manictown!

  6. beerbelly Says:

    Jag bor som bekant inte i sthlm men vart man ska åka i tunnelbanan är viktigt 🙂


Kommentera

