Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

Inget viktigt torsdag, 7 juni, 2007

Filed under: Uncategorized — Å @ 2:48 e m

Jag har tråkigt på jobbet idag. Jag är trött, allergisk och lite ägglossningsstinn. Imorgon ska jag vara på intervju i Stockholm, och jag måste köra upp ikväll. Jag är inte så sugen på det. Men det är ett bra jobb, ett mycket bra jobb, så jag måste, och flygen passade tyvärr dåligt.

En vän skickade precis en gåta som hon ska använda för att sålla ut kandidater på ett assessment center (trainee-tjänst på ett stort internationellt företag). Jag löste den på fem minuter. Det livade upp mig något. Jag är så jäkla smart. Eller duktig på att ta vara på småpengar. Hahaha. Men jag vet inte egentligen om det är en bra tid eller inte, så jag kanske inte borde vara så självgod. Tävlingslustan går igång… Så är det någon som slår mig?

Du får 1000 enkronor av mig och tio kuvert. Din uppgift är att fördela kronorna i kuverten så att du, när jag ber dig, kan lämna över ett/flera kuvert som innehåller vilket belopp som helst mellan 1-1000. Hur fördelar du kronorna?

 

14 Responses to “Inget viktigt”

  1. Ilbisonte Says:

    Den är klurig. Fick göra den för ett tag sedan. Under en intervju. Medan intervjupersonen gnolade ledmotivet till ”10.000-kronorsfrågan” från andra sidan bordet. Kanske tog det 6 minuter så du vann den här gången.

  2. Å Says:

    Bra. Jag tycker om att vinna.

  3. Anonymous Says:

    3 sekunder. Vinner man nåt pris då?

  4. lillasyrran Says:

    Jag tyckte att den var självklar redan från början. Kanske beror det på att jag har jobbat med ettor och nollor tidigare, kanske inte. Eller så är jag bara fantastiskt smart. 😉

    However så vann jag. Och det kan du väl unna mig när min dag har varit som den varit?

  5. Haren Says:

    Jag är allt för trött och stressad för att ens få för mig att lösa klurighet. Men all lycka på intervjun!

  6. Å Says:

    Anonym: Ja, jag utnämner dig till förste besser wisser.

    lillasyrran: Och dig till andre besser wisser.

    haren: Tack!

  7. Anonymous Says:

    wesserbisser skriver man väl ihop? (kunde inte låta bli 😉

  8. Anonymous Says:

    Och svaret är?

  9. Å Says:

    Anonym: Ja, besserwisser heter det på svenska men min tyska lös igenom så jag delade på ordet. Jävla bw… 😉

    Och svaret är:
    Kuvert 1:1
    Kuvert 2:2
    Kuvert 3:4
    Kuvert 4:8
    Kuvert 5:16
    Kuvert 6:32
    Kuvert 7:64
    Kuvert 8:128
    Kuvert 9:256
    Kuvert 10:489

    Syrran påstår att det var enkelt eftersom det har med binära tal att göra, men jag som inte är en datornörd hade aldrig hört talas om det.

  10. Nini Says:

    Ehhhhh det där var ju en ytterst oekonomisk lösning.

    Min lösning:
    1 kr i varje kuvert och 990:- i min ficka =)

  11. Å Says:

    Nini: Sant, varför tänkte inte jag på det…

    Härmed utnämns du till fröken smartast.

  12. .m. Says:

    Den var enkel.

    (Hög nördfaktor)

  13. Å Says:

    .m.: Jaha. Fan, jag som ville visa mig på styva linan…

  14. .m. Says:

    Beklagar, men då är jag också kanske något över genomsnittet predisponerad för klurigheter av det slaget.


Kommentera

