Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

Den fula sanningen torsdag, 31 maj, 2007

Filed under: Uncategorized — Å @ 5:56 e m

Att vara otrogen är att medvetet välja en väg som oundvikligen kommer såra någon. Otrohet är ingen olyckshändelse, oftast är otrohet väl planerat. Känslorna är inte väl planerade, men handlingarna är det. Och skenmanövringar för att inte bli påkommen är definitivt väl planerade.

Jag valde att gå bakom ryggen på mr J. Jag valde att göra honom illa. Jag valde att blanda in en annan man in i min röra och jag valde senare att göra honom illa. Det finns inga förskönande omständigheter kring detta. Allt var val som jag gjorde under vägen.

Varför gjorde jag då mina val? För att det var spännande, berusande, självuppfyllande, underbart, fruktansvärt, allt. Men det är viktigt att komma ihåg att jag gjorde mina val medvetet och att jag hela tiden visste om vad jag gjorde.

Jag har inga ursäkter. Jag vägrar vara skenhelig. Jag valde att vara en stor skitstövel. Jag tar ansvar för det. Så när jag säger att jag nu i efterhand har ångest för att jag gjorde två otroligt fina människor illa, så menar jag det verkligen.

Så tack för era fina ord, men i det här fallet hjälper de inte, för de stämmer inte. Jag visste vad jag gjorde, jag måste ta ansvar för mina handlingar och jag har all anledning till att ha ångest över det hela. För det må finnas många offer i en otrohetshärva, men den som väljer att vara otrogen (i det här fallet jag) är aldrig en av dem.

 

4 Responses to “Den fula sanningen”

  1. erik Says:

    Ok. Jag visste för lite om det jag gav mig på att tro någonting om, och missade med min kommentar. Men jag försöker hellre säga någonting, det något som jag tror är rätt, istället för att bara sitta tyst.

    Och nu när du har skrivit hur det är anar jag med hur mycket jag missade med min kommentar.

  2. Anna Says:

    du är mycket stark. och ärlig!! Det kräver mycket för att komma så långt! Respekt!!

  3. erik Says:

    eller, du gjorde vad du utifrån dig själv kände var det rätta. att ditt rätta var fel utifrån två andra personer, blir till ångest att bära. som du skriver. det förstår jag nu, men inte efter förra inlägget, ”ångest” i förra inlägget kunde vara av så många olika slag, ”ångest” i detta inlägg kan bara vara av ett slag.

  4. Å Says:

    Erik: Jag tycker om att du inte är tyst.

    Vad jag gjorde, var vad jag kände att jag ville göra. Jag kan nog inte dra det så långt som att säga att det var rätt för mig, men det var faktiskt nyttigt för mig. Jag, som alltid varit helt övertygad om att jag aldrig skulle kunna vara otrogen, jag som suttit på mina höga hästar, jag som sett ner på andra och fördömt, jag, jag blev ödmjuk…

    Men min ångest, den bär jag med rätta.

    Anna: Om det är starkt att vara ärlig så är jag stark. Jag tror på att visa sina fula sidor också. Jag tror på att vi människor är mer komplexa än bara gott och ont. Och jag tror att man är mer än sina handlingar. Jag tror att den finaste människan är den ärligaste människan, och jag vill vara en fin människa.


Kommentera

