Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

Missat att missa tisdag, 13 mars, 2007

Filed under: Uncategorized — Å @ 12:32 e m

Jag går längs med Vasagatan, mot Handels, mot Haga, mot gamla trakter. Solen strilar genom de ännu inte lövtäckta trädgrenarna, så som den bara kan strila genom ännu inte lövtäckta trädgrenar på våren, i välkända gamla trakter. Det börjar bli varmare, jag kan känna det mot mina nakna händer, mot urringningen som skymtar bakom den svarta schalen och den uppknäppta vita kappan och jag ser att de mötande ser på mig beundrande, uppskattande.

Där på Smula, sitter han, ärligheten själv, och väntar. Han är min motsats personifierad, klädd i slitiga blåa jeans, grå urtvättad luvtröja, militärgrön keps och skäggig som fan. Han ler.
– Gör skorna ont?
Jag skrattar, köper en kycklingsallad och en Cola light, bjuder honom, den fattige studenten, på kaffe och vi sätter oss ner.

Vi pratar länge, tårarna rinner och han lägger huvudet på sned.
– Du är så stark Å, du har klarat så mycket, jag beundrar dig. Det enda du har missat är misstagen, säger han och ler sådär som bara bekymrade gamla vänner ler.

Och där har vi helt plötsligt kärnan. Jag har missat misstagen.

Han säger att Sverige, Norge, Skandinavien, är för litet för mig. Att jag måste bort, ut. Att jag måste till en strand någonstans och titta på solnedgången och inse att jag kanske uppfyllt allt det jag sa till honom att jag skulle uppfylla den där natten för 15 år sedan, men att jag ändå inte är lycklig.

– Jag vet att det kommer gå bra, säger han.
– Men tänk om jag inte vill, säger jag.
– Du kanske måste, säger han, tittar på klockan och lämnar mig där, med tårarna rinnande nerför den perfekt lagda make up:en och ända ner i urringningen, där de stannar och jag känner mig blöt.

På hemvägen fryser jag, tar på mig de svarta handskarna och knäpper kappan.

 

5 Responses to “Missat att missa”

  1. Jenny Says:

    Jag tycker att du kan få följa med mig till Filippinerna. Då slår vi tre i en: du får komma bort, jag slipper vara ensam och vi får skitkul på öde strand!

  2. Å Says:

    Ok, nu är det inte läge att skoja med mig så jag mottar bara seriösa förslag. 😉

    Har en ganska stark känsla av att du skulle bli tokig av att ha mig dragandes med överallt. Dessutom, vad fasiken skulle jag göra på Filippinerna? Just ja, sitta på en strand…

    Du skrev väl Jenny +1 i stipendieansökan?

  3. Jenny Says:

    Jenny + en (eller ”övriga kostnader”) ska genast tilläggas!

  4. Shadow Says:

    Komma över en sväng till Manictown kanske?

  5. Å Says:

    Shadow: Varför inte. Men jag talar ju inte Manicspeak… Hur lätt är det då?


Kommentera

