Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

Att se i backspegeln lördag, 10 mars, 2007

Filed under: Uncategorized — Å @ 9:11 e m

Året var 1997. På nedervåningen satt min mamma, styvfar och syster och tittade på melodifestivalen. Jag hade precis pratat i telefon med en kompis och brevid mig på min säng satt han. Han visste, jag visste, vi visste att den andra visste, att det skulle ske.

Blond vann meldodifestivalen det året, med låten Bara hon älskar mig, men hur jag än försöker kan jag inte komma ihåg varken låten eller bandet. Men jag minns hans tafatta men varsamma händer, jag minns hur nervösa vi båda var, jag minns exakt hur mitt rum såg ut (fastän det var kanske det tionde rummet jag haft i mitt då sextonåriga liv, och fastän det skulle komma fler rum därefter), jag minns varje drag i hans ansikte och jag minns hur orolig han var för att det skulle göra ont. Han visste inte att jag hade varit i samma läge innan, och det behövde han inte få veta, så jag sa inget.

Mitt i akten kom min syster inspringandes, hon som idag 10 år senare fyller 24, men som då bara var fjorton och väldigt nyfiken. Hon vände i dörren när hon insåg vad som pågick, men trots hennes förkärlek att skvallra, så sa hon inget när hon väl gått nerför trappan till de andra.

Det tog inte så lång tid. Vi såg varandra i ögonen hela tiden och vi log.

Ett och ett halvt år senare skulle han såra mig så djupt att ärren nästan 10 år senare fortfarande stundtals skulle göra sig påminda och klia, men där och då var han hela min värld, och jag älskade så att det gjorde ont.

 

Kommentera

