Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

Abortens vara eller icke vara fredag, 9 februari, 2007

Filed under: Uncategorized — Å @ 12:59 e m

Abortfrågan är som vanligt infekterad, och det gör inte hela saken lättare för mig i min situation. Bara tanken på att göra en abort gör mig så skuldtyngd att jag inte kan ”think straight”. Marcus Birro har många goda själ till sitt ifrågasättande, och säkert även Marie Söderkvist.

Men det är en sak att stå utanför och debattera, det är en helt annan femma att vara mitt upp i det hela själv.

Min princip är fast. Jag håller med Marie Söderkvists diskussion ”hur man än vrider och vänder på frågan om när under graviditeten: efter 20 veckor, 22 veckor, 30 veckor eller fem veckor, ett barn blir ett barn, handlar abort trots allt om att avsluta en annan människas liv”. Men jag kan däremot inte hålla med hennes avslutande konklusion ”Och det är något djupt fel med det, hur väl man än försöker motivera det”. Efter att ha vuxit upp med frånvarande föräldrar så kan jag bara konstatera att även om jag är glad att jag lever, så önskar jag inget annat barn min uppväxt. Ibland är abort lösningen på en svår situation. Det bara är så. Ett oönskat barn kommer hur bra det än blir på slutet alltid från början varit oönskat. Och det kan skapa en bitterhet, tro mig, jag har sett det själv med egna ögon.

Kvar finns då mitt dilemma. Vad är bäst för mig? Vad kommer göra mig lycklig? Och finns det ett val som kan göra mig bitter?

 

3 Responses to “Abortens vara eller icke vara”

  1. Jenny Says:

    Vad du än väljer så tycker jag att du väljer rätt. Inte för att det kanske ses rätt av alla, utan för att det är rätt för just dig. Kram!

  2. Virgule Says:

    Det er et vanskelig valg og jeg føler med deg. Har du vurdert adopsjon? Det er mange gode, snille barnløse familier der ute som ønsker seg et barn.

  3. Å Says:

    Jenny: Tack.

    Virgule: Nej, adoption var inget alternativ för mig. Jag skulle aldrig kunna lämna ifrån mig ett barn om jag valde att föda det. Men mitt hjärta finns hos de barnlösa. De som verkligen vill, kan inte, och de som inte vill, kan… Livet är verkligen inte alltid rättvist…


Kommentera

