Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

På tal om torsdag, 23 november, 2006

Filed under: Uncategorized — Å @ 6:16 e m

Prostution har varit en het potatis de senaste dagarna i svensk media. Läs bland annat här, här, här och här.

Självklart finns det prostituerade även i Oslo och många av dem håller sig kring tvärgatorna kring nedre delen av Karl Johan. Jag har gått förbi dem många gånga gånger och som de flesta andra som inte är intresserade av att handla har jag tittat åt andra hållet och låtsats som ingenting, mest för att jag inte vet hur jag ska bete mig.

Igår frågade jag en av de få bekanta som jag vet är insatt i ämnet vad det egentligen kostar att använda sig av en prostituerad (jag skriver använda eftersom det ju faktiskt är det som det handlar om, personen ifråga behandlas ju oftast som en vara) och den gängse europeiska tariffen är tydligen runt 50 Euro för ett knull.

Vad är 50 Euro värt? For horan? För sexköparen? För det är väl pengar det handlar om? Eller är vi tillbaka i det absurda påståendet att sex är en mänsklig rättighet?

Jag är fullt medveten om att alla människor har sexuella drifter men har man verkligen som människa rätt att få alla begär/behov/”vad fan än du vill kalla det” uppfyllda? I så fall, var går då gränsen mellan att köpa sex och att tvinga till sig detsamma? Båda kommer väl ändå från en vilja att göra någonting den andra parten inte är villig att göra frivilligt/gratis? Eller?

I kväll ska jag gå förbi tvärgatorna till Karl Johan på väg hem. Förmodligen kommer jag fortfarande att titta bort. Jag vet helt enkelt inte vad annat jag kan göra, och den känslan gör mig otroligt ledsen.

 

3 Responses to “På tal om”

  1. Anonymous Says:

    jag förstår inte hur du vågar GÅ hem. jag vågar inte gå på promenad i mina kvarter.

  2. Anonymous Says:

    Oh, där har jag aldrig gått… Har dock kört förbi där med en väninna.

    Ang. kommuniststat.. thihi, det stämmer ju! Det tog mig tre månader att få mitt norska födelsenummer… Underbart!

    Mvh Camilla

  3. Å Says:

    Välkommen Camilla! Och börja inte ens med personnumret, läs början av min blogg så förstår du varför…


Kommentera

