Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

Att lära känna ett nytt land tisdag, 7 november, 2006

Filed under: Uncategorized — Å @ 1:24 e m

Det här är inte första gången jag bor utomlands. Jag har tidigare bott på Irland och i Tyskland. Vad jag har lärt mig genom de tidigare vistelserna är att det finns ett program som ger även en ”utlänning” en inblick i landets kultur och djupaste väsen.

Programmet heter på svenska: ”Vem blir miljonär”.

Varför? Tre enkla anledningar:
1) De ”enkla frågorna” handlar oftast om barnsagor, geografi, ”current evenet” etc som bara invånare i landet känner till = jag lär mig inhemska självklarheter
2) Människor från alla delar av landet är med = jag får inblick i alla olika dialekter som finns
3) Programmet visar en bra bild av landets invånares syn på pengar. Är de försiktiga eller gamblers, säger mycket om en landets mentalitet.

Sen att programledaren (oavsett land) är riktigt slemmig, det är en annan historia.

 

5 Responses to “Att lära känna ett nytt land”

  1. Anonymous Says:

    vem vill bli miljonär? hm. när jag bodde i spanien så hade de nog inte det programmet. men jag lärde mig mycket av idol. 😛 höhö…

  2. fröken K Says:

    ge mig gärna tips. jag sitter här ensam på fredagkväll och är dunderförkyld så jag har inget att göra ändå. 🙂

  3. Anonymous Says:

    var har du tagit vägen?

  4. Å Says:

    fröken k: Hoppas intervjun gick bra. Har haft en tuff vecka, därför har jag varit borta…

  5. Anonymous Says:

    har inte haft intervjuen än. iih.


Kommentera

