Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

100% ren tisdag, 31 oktober, 2006

Filed under: Uncategorized — Å @ 9:42 f m

Jag är en sådan där person som folk ibland har svårt att förstå sig på. Särskilt på fester. Varför? Jo, jag dricker i stort sett aldrog alkohol.

Varför är den alltid återkommande frågan…

Jag har inget helt bra svar. Nej, jag är inte nykterist och jag har inga problem med att andra dricker (så länge det inte går ut över mig). Jag gillar bara inte effekten av alkohol och inte heller ”dagen-efter-effekten”. Eftersom jag är en extremt utåtriktad och social person, har alkohol dessutom en bakvänd effekt, dvs jag blir tystare och tråkigare.

Fotbollsfrun beskrev det i sin förra blogg som att tacka nej till alkohol nästintill är lika skandalöst som att säga att man har sex med småbarn. Jag är benägen att hålla med (även om överdriften kanske var lite stor). Att jag inte ska behöva förklara varför jag inte dricker borde vara lika självklart som att de som dricker inte ska behöva försvara varför de dricker. Men spekulationer om allt möjligt är vardagsmat för mig och om de stämde borde jag i dagsläget vara 10-barnsmamma.

Men, det betyder inte att jag inte blir rädd när jag stoppas i en kontroll…

Igår körde jag från Göteborg till Oslo och vid gränsen hade den norska tullen satt upp en alkoholkontroll. Livrädd var jag, men självklart visade blåstestet 0,00 (vad jag vet kan inte ett halvt glas vin ge effekter ett halvår senare men jag är inte allvetande heller). Klockan var 07:00 på morgonen och framför mig fanns två svenska bilister som blivit ”fällda” av blåstestet.

Frågan jag därför ställer mig är: Vad lever vi i för värld när det finns berusade bilister på vägarna 07:00 en måndagsmorgon? DET kanske fler skulle fråga sig istället för att oroa sig över mitt icke-drickande!

Ps. Som vanligt var graviditetssymptomen inbillade…

 

5 Responses to “100% ren”

  1. Anonymous Says:

    nykterist låter så tråkigt. how about livsnjutare? fast jag njuter livet med ett glas vin ibland.
    dæremot så klarar jag inte køra på några dagar nær jag har druckit. jag vågar inte. vill inte vara skælet till att nån dør bara før att jag har roat mig dagen innan.

    tænk om jag ær gravid nu då?

  2. Å Says:

    Är du gravid så är du. Det fixar du (tror jag, jag känner dig ju inte 😉 )

  3. fröken K Says:

    mjaah. kanske. vi får se om nån vecka. hehe.

  4. mallan Says:

    Heja dig! Vad skönt att hitta någon som är lik en själv. Jag är galet trött på att alltid behöva försvara mitt ”nej tack” & utstå viskningar så fort det inträffar.

  5. Å Says:

    Mallan: Tack, men ibland förändras saker. Idag är min alkoholkonsumtion betydligt högre än förr, vilket jag valt frivilligt, men det skulle inte förvåna mig det minsta om jag om några år återgår till mina ”gamla” mönster.

    Men jag är helt för fritt val i den här frågan, så heja dig!


Kommentera

