Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

Matprat tisdag, 29 augusti, 2006

Filed under: Uncategorized — Å @ 4:35 e m


Jag är svensk. Jag måste ha en ordentlig måltid mitt på dagen, annars svimmar jag av näringsbrist vid tresnåret. Detta faktum roar dagligen mina kollegor.

Norrmän äter nämligen smörgåsar till lunch, ett sk matpacke. Man kan tom köpa sig ett matpacke på ICA och det innehåller vanligtvis smörgåsar med olika pålägg. Och vilka pålägg sen… Här på kontoret är fiskepudding favoriten. Jag har smakat och kan jämföra det närmast med fiskbullar utan sås fast i formatet av en korv (se bild till höger). Däruppå lägger man rötbetor. Vattnas det i munnen någon? Andra favoriter är makrill i tomatsås med apelsinmarmelad på, olika former av skaldjursröror med en bit ost på eller helt enkelt knallbrun, hård getost (Gudbrandsdalsost).

Till skillnad från alla andra tar jag med mig matlåda hemifrån vilket alltid diskuteras. Det börjar med att jag sätter in maten i micron. Runt omkring mig hör jag folk fråga varandra vad det är som luktar så konstigt. Vid själva uppätandet av min mat stirras det som små frågande barn och jag brukar få deklarera exakt vad jag äter samt hur och när jag hunnit laga detta. Slutligen brukar någon yttra: Vil du ikke bli norsk?

I couldn’t help but wonder: Vad gör norrmännen själva med sina rester? Och varför får jag inte göra vad jag vill med mina?

 

3 Responses to “Matprat”

  1. Teide Says:

    Å, stakkars dig! Det där med mackorna har tagit min mage 8 år att vänja sig vid. Det är alltså möjligt. Klarar mig numera till 16-tiden, när det norska fenomenet Overtidsmat rekomenderas(för övrigt omtalat på http://www.javielsker.blogspot.com).

  2. Å Says:

    Tyvärr har inte mitt jobb övertidsmat… Men tack för dina sympatier 😉

  3. Whoa Says:

    Makrill i tomatsås och marmelad låter inte lockande alls. Mina smaklökar skulle sparka bakut.


Kommentera

