Rapport Inifrån

Naken. Ärlig. Ocensurerad.

….eller inga pengar tisdag, 27 juni, 2006

Filed under: Uncategorized — Å @ 3:08 e m

Har precis haft samtal med vår personalchef och det var….. en upplevelse.

Jag får ingen lön för min första månad här.

Jag ska försöka förklara men jag vet inte riktigt om jag har fattat det själv. Kanske en mer rutinerad svorsk kan förklara det bättre om det är någon som inte hänger med (jag själv inkluderad).

I Norge fungerar tydligen lönesystemet enligt följande:
Som anställd får du lön 11 månader per år. Den tolfte månaden (läs: juni) får du istället din semesterersättning från föregående år utbetalad. Den räknas ut enligt följande:
Din månadslön * 12% – 4/26 av din månadslön.
Detta betalas ut skattefritt. Men, och här kommer det ”lustiga” ur min synvinkel, jag har ju precis börjat. Hence, ingen lön i juni. Däremot får jag all eventuell semester under året betald. Någon som fattar?

Well, well, det är tur att man är så rik som jag är (är civilekonom i grunden men det skulle nog ingen kunna gissa). Så om någon känner barmhärtighet och vill skänka en liten slant så sitter jag ikväll i ösregnet på Jernbanetorget med tiggarhatten framme.

Lärdom nummer tre: Kolla alltid upp ALLT innan du börjar jobba utomlands.
Note to self: öppna ett sparkonto.

 

2 Responses to “….eller inga pengar”

  1. Svorsken Says:

    Jag tror att du ska ta ett till samtal med din personalchef. Enkelt uttryckt är det så att när du har semester, så får du inte lön. Du får i stället feriepenger som du tjänade in året innan.

    Nu är du nyanställd. Så frågan är om du har tänkt att ha någon semester i sommar? Har du tänkt det, så blir den obetald. Om inte, ska du såklart ha lön för ditt arbete.

    Det kan ju vara så att din arbetsgivare inte alls betalar ut lön i juni (utan bara feriepenger), men då ska du ha lön för dina arbetade juni-dagar på nästa löneutbetalning. I det läget borde du kunna begära ”förskott” på den lön som du skulle ha fått din första anställningsmånad, om det inte var så olyckligt att det just råkade vara juni månad.

    Jag är ingen expert på detta, men så borde det vara. När jag började jobba i Norge, var det för ett svenskt företag, så detta med feriepenger var nytt även för min arbetsgivare. Men vi bestämde att låta 1/12 av feriepengene betalas ut varje månad, och dessutom lön till mig varje månad. Varför ska jag inte få bestämma själv när under året jag vill använda mina pengar?

  2. Å Says:

    Tack för tipsen… Ska försöka komma runt personalchefen genom att gå rätt på någon på ekonomi (de är ju ändå de som betalar ut lönen).


Kommentera

